Zrób to sam - wskaźnik napięcia akumulatora

Więcej
13 lata 3 tygodni temu - 13 lata 3 tygodni temu #70 przez Adam P
Witam
Niektóre z naszych motorów mają dosyć słabe alternatory - między innymi jet moja Virago 535 (tylko 210W). Więc moim zdaniem dosyć zasadne jest zamontowanie dodatkowego akcesoria jakim jest wskaźnik napięcia akumulatora, szczególnie jeśli ma się jakieś dodatkowe obciążenie np. light-bary. Jego zakres może być w granicach 10-15V, a dokładność wskazań 0,5V. Koszt wykonania takiego wskaźnika nie powinien przekroczyć kwoty około 30-40zł. Układ jest prosty, na jednym scalaczku (LM3914) i można go zmontować bez płytki drukowanej na tzw. pająka, pozostaje jedynie kwestia obudowy.

Zmontowałem sobie coś takiego jak na fotkach poniżej.
[IMG


Widok ścieżek z drutu
[IMG


i schemat wskaźnika
[IMG


Zasilanie wskaźnika wciągnąłem "za stacyjką" z puszki bezpieczników, tak że wskaźnik uruchamia się z chwilą włączenia stacyjki.
Jedyną zmianą jaką wprowadziłem to zwiększenie pojemności kondensatora elektrolitycznego - zauważyłem że czym większa pojemność tym większa stabilność wyświetlania. Przy 22uF paliło się około 4-6 diód LED, przy 47uF pali się jedna centralnie i dwie sąsiadujące się żarzą, ale da się dosyć precyzyjnie odczytać napięcie, myślę że przy 100uF byłoby już całkiem fajnie.

Jeździłem już z tym czymś cały poprzedni sezon i się sprawdza, widać każde włączenie i wyłączenie czegokolwiek np. stop, kierunki. Najważniejsze jednak jest to że w razie awarii altka lub regulatora napięcia jestem w stanie od razu to zauważyć i jakoś awaryjnie dotrzeć do domu.

Cały potrzebny opis i schemat dostępny jest w linku poniżej (Elektronika dla wszystkich nr 2/96).
Artykuł - "Monitor stanu akumulatora samochodowego"
www.elportal.pl/pdf/k01/02_08.pdf

Pozdrawiam
Adam

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
13 lata 3 tygodni temu #719 przez zibistm
Czyli gdy walnie np. regulator napięcia to zapali się ostatnia czereona dioda?

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
13 lata 3 tygodni temu #720 przez markiz

zibistm napisał: Czyli gdy walnie np. regulator napięcia to zapali się ostatnia czereona dioda?

Nie Zibi,zapali się pierwsza.Ostatnia oznacza full ładowania-15V

motocykle to nie wszystko-liczy się pasja

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
13 lata 3 tygodni temu #721 przez Didek
ciekawe ustrojstwo...

Prawdziwi Motocykisci Nie JedzĄ Miodu,tylko Żuja PszczoŁy...

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
13 lata 3 tygodni temu #722 przez Adam P
Nie chcę się wymądrzać, ale z tego co wiem (wyczytałem na forum Virago) to napięcie po awarii regulatora może również skoczyć wzwyż ponad 15V czyli tak jak pisze Zibi .
Napięcie ładowania powinno zawierać się w granicach 13,5 - 14,4V. Poniżej 13V będzie za słabe ładowanie, a powyżej 15V grozi uszkodzeniem AKU i innych urządzeń naszego motocykla.

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
13 lata 3 tygodni temu #723 przez zibistm
Pierwsza czy ostatnia to zależy z której strony się patrzy. Napisz jeszcze o pojemniku na całość , zamówiłeś go gdzieś czy z odzysku od innego urządzenia. A samo urządzenie porzyteczne jest bo jak mi walnął ten regulator to poszedł też aku,końcówki przewodów,bespieczniki i żarówka.

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Czas generowania strony: 0.231 s.
Zasilane przez Forum Kunena