Serwisowanie motocykla - waukometr

Więcej
12 lata 8 miesiąc temu - 12 lata 8 miesiąc temu #1421 przez Adam P
Z cyklu "zrób to sam".
Od razu napiszę, że nie jest to mój pomysł - wyczytałem gdzieś, i sam zrobiłem oraz sprawdziłem - nadaje się, no i nie trzeba płacić serwisowi, chwila w garażu i po bólu. Satysfakcja gwarantowana [...]

Własny waukometr do synchronizacji gaźników.
Niestety tylko do silników dwucylindrowych, choć podejrzewam, że dałoby się zrobić i do większej ilości cylindrów.

Potrzebujemy:
1. Wężyk przezroczysty (igielitowy) o średnicy końcówek na króćcach ssących naszej maszynki - tu myślę, że większość ma średnicę 5mm, ale dla pewności lepiej sprawdzić samemu. Długość tego wężyka to tak cirka 3-4 metry.

2. Dwie igły do strzykawek o jak najmniejszej średnicy wewnętrznej. Ja mam zrobione z igieł fi 0,4mm i jest ciut za duży przelot, jak by były 0,25 to by było OK. Przydadzą się też obsadki tych igieł jako zatyczki do wężyków.
Strzykawka 10 cm3

3. Olej silnikowy taki jak lejemy do silnika w ilości - to później

4. Kawałek jakiejś sklejki/płyty/panelu podłogowego, listewka/ złamany trzonek od miotły itp.

5. Kilka opasek zaciskowych tzw. trytek - jak się je zaciska to robią takie "trrrrrrrryt".

6. Kilka dowolnych śrub z nakrętkami lub innych elementów złącznych, aby to ustrojstwo połączyć w jedną całość.

A teraz do pracy :laugh:

Igły trzeba odpowiednio spreparować.

[IMG

Uploaded with ImageShack.us

Z igieł odcinamy końcówkę np nożyczkami, tylko ostrożnie, żeby nie zmniejszyć światła/przekroju. Chodzi o to żeby przy wciskaniu w wężyk nie zrobić dziurki. Końcówkę plastikową docinamy nożykiem/żyletką tak żeby z trudem wcisnąć w końcówki wężyka tak na ok 10-15 cm. Przed tym jednak wstrzykujemy (ta strzykawka 10 ccm się przyda) olej silnikowy do wężyka ,taki jaki mamy aktualnie w motorze. Po kilku godzinach jak ścieknie olej wciskamy w igielitową rurkę nasze igiełki. Otwory można zabezpieczyć przed kurzem lub innymi obcymi ciałami nasadkami igieł. Całość montujemy do przygotowanej wcześniej deseczki za pomocą trytek lub innym znanym mniej lub więcej sposobem.

[IMG

Uploaded with ImageShack.us


Uwaga
Ilość oleju w rurce igielitowej
Słup cieczy w przewodzie o średnicy 5mm
100 mm cieczy = 1,96 cm3 = 1,96 mililitra
W moim przypadku mam wlane około 400 mm cieczy co daje 4x1,96 cm3 = 7,84cm3 > 8 cm3=8ml
Dla rurki o średnicy 4mm: 100mm = 1,25 cm3

Odpalamy sprzęta i rozgrzewamy do normalnej temperatury, znaczy się robimy lansik po okolicy. Gasimy silnik i zdejmujemy zaślepki gumowe z króćców. Nakładamy nasz wakuometr i po uruchomieniu już wszystko widać. Regulujemy śrubką między-gaźnikową lewo-prawo do czasu, aż olej w rurce pozostanie stabilny. Można wspomagać się śrubą obrotów gdyby silnik gasł.


Chciałbym tu podpowiedzieć jakby ktoś nie wiedział, że synchronizacja gaźników jest ostatnim etapem czynności serwisowych zmierzających ku poprawie działania naszej maszynki. Zakładam również że takie elementy jak membrany w gaźnikach czy króćce ssące są całkowicie sprawne jak również nie ma żadnych przedmuchów czy łapania fałszywego powietrza.

I - etap to regulacja zaworów

II - etap - ustawienie poziomu paliwa w komorach pływakowych,

III - etap - ustawienie obrotów biegu jałowego,

IV - etap (opcjonalnie) regulacja położenia iglic gaźników co przekłada się na ilość podawanego paliwa pod obciążeniem,

V - etap synchronizacja gaźników

Życzę miłej pracy.
Adam
Ostatnia12 lata 8 miesiąc temu edycja: Adam P od.

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Czas generowania strony: 0.216 s.
Zasilane przez Forum Kunena