- Posty: 387
- Otrzymane podziękowania: 24
Bilans energetyczny naszych motocykli
- Adam P
- Autor
- Wylogowany
- Klubowicz
- Na razie rower :)
Less
Więcej
12 lata 7 miesiąc temu - 12 lata 7 miesiąc temu #1497
przez Adam P
Bilans energetyczny naszych motocykli was created by Adam P
Jako że przerabiałem ten temat to chciałbym się podzielić tym z Wami.
Chcę tu nawiązać do tematu lightbarów Markiza i mojego wskaźnika napięcia.
Po przestudiowaniu wielu stron tematycznych i tego co sam zdiagnozowałem mogę to napisać.
Wykorzystuję tu także wiedzę zawartą min. na forum Virago, Drag Stara i jeszcze kilku innych.
Przykładem niech będzie moja Yadzia virago 535.
Po zakupie i pierwszych jazdach okazało się, że mam spalony alternator i regulator napięcia a także prawie martwy akumulator. Spowodowane to było zamontowaniem w partyzancki sposób dodatkowego oświetlenia w postaci Lightbarów z wcinkami w istniejącą instalację elektryczną z żarówkami H3 55W (razem 110W). Jakimś cudem w ten sposób przejeździłem jeden sezon - zrobiłem tylko nową instalację do lightbarów i zamontowałem H3 LED, założyłem mniejsze żarówki tj do przodu H4 35/35W a do tyłu LEDy. Nowy akumulator i regulator też dostała. Napięcie ładowania miałem w granicach 12,8-13,3V czyli niewiele więcej niż sam akumulator (12,5V).
Po przewinięciu alternatora grubszym drutem więc i jego moc powinna być większa oraz naprawie (czyszczeniu) wszystkich połączeń elektrycznych/złączek napięcie ładowania było:
bez obciążenia 14,3 V
ze światłami 13,2-13,7V (nie korzystałem z Lightbarów)
W czasie hamowania lub na skrzyżowaniach spadało do 12,5-12,9V
Jak by nie patrzeć to za mało, co prawda nie zdarzyło mi się by akuś mi padł czy moto zdechło.
Rozwiązaniem okazał się kawałek przewodu o przekroju 2,5mm2 z bezpiecznikiem dołączony bezpośrednio do wyjścia (+) regulatora i do zacisku (+) akumulatora.
Obecnie mam tak (żarówki takie jakie mają być, żadnych LEDów):
wolne obroty bez świateł około 14,6-14,8V
jazda na światłach 14,3-14,5V + Lightbary (2x20W) 14,1-14,2V
na skrzyżowaniach - czyli dodatkowo hamulec + kierunki cirka 13,5-13,9V
nie spada poniżej 13,5V czyli w końcu jest tak jak być powinno.
Nasuwa się wniosek - połączenia w układzie ładowania i nie tylko powinny być przede wszystkim czyste i pewne no i w miarę możliwości nowe. Bardzo ważne są wszelkie połączenia tzw. masowe. Niektórzy wszystkie połączenia w kostkach/złączkach lutują na stałe wykluczając w ten sposób niepewność połączenia. Na drodze przewodów zdarzają się spadki napięć nawet do około 2 V. Czyli jak się da, lub się chce to można polutować złącza na stałe i to na pewno poprawi stan połączeń. Również wymiana przewodów na nowe o właściwym przekroju daje pozytywne wyniki - dotyczy to szczególnie maszyn powiedzmy pełnoletnich
Teraz wracam do sedna.
Nasze sprzęty tak często przez nas wycackane niestety nie posiadają zbyt dużych mocy alternatorów, począwszy od mojej Virago XV 535 około 210W, poprzez Drag Stara XVS 650 Kurczaka czy Vulcana 800 Brata, Virago Zibiego cirka 280 W i podobne. Cieszyć się może ten kto ma coś powyżej 300W. Dosyć łatwo to sprawdzić mając instrukcję serwisową, niestety nie wszystkie podają te parametry. Jeśli znajdziemy zapis np. 14V/15A przy 5000 obrotów to można się spodziewać maksymalnej mocy alternatora właśnie 210W (V*A=W), nominalnie będzie ciut mniej.
Fotka z serwisówki Virago xv500, choć z wykresu wynika że powinien mieć dużo więcej niż 20A przy 5000 obr/min.
Uploaded with ImageShack.us
Prawidłowe napięcie ładowania powinno się zawierać w granicach 13,5-14,4V niezależnie od obciążenia, oczywiście bez włączonych świateł napięcie może podchodzić do 14,5-15V, powyżej tego napięcia to już za dużo - może paść elektronika akuś i inne urządzenia.
No i teraz jeśli w czasie jazdy napięcie ładowania będzie w granicach 13-13,5V to mamy bardzo niewielki zapas energii - czyli dojedziemy do celu ale na lightbary to już raczej nie starczy.
Moto do normalnej pracy potrzebuje (około)
obwód zapłonu oraz doładowanie akumulatora - 50W
Oświetlenie - reflektor główny (długie) +pozycyjne+oświetlenie wskaźników - 75-80W
Okresowo kierunki + stop około - 85W
To razem mamy cirka 210-215 W i na tyle co najmniej musi być wydajny nasz alternator.
Lightbary to dodatkowo
2x55W = 110W lub 2x35W=70W lub mniej H3 LED 2x0,8W=1,6W
Ja zrobiłem sobie z żarówek H3 55W po zaadoptowaniu żaróweczek halogenowych do oświetlenia domowego zestawik o mocy 2x20W
Jeśli wiem, że mój altek ma np. 280W mocy to powinno styknąć mocy alternatora, jeśli ma więcej to nie muszę się właściwie obawiać niedoboru prądu. A jeśli mniej to warto rozważyć w ogóle zasadność montażu dodatkowego oświetlenia lub zastosować żarówki o mniejszym poborze prądu.
Mam jeszcze taką uwagę, co do praktycznego sposobu pomiaru napięcia ładowania. Potrzebny jest miernik napięcia stałego, który nie okłamuje za bardzo, podłączony jak najbliżej akumulatora - ja mam cyfrowy wskaźnik napięcia oraz gniazdo zapalniczki podłączone właśnie bezpośrednio do akusia w celu np. ładowania akumulatora lub zasilania nawigacji lub ładowarki komórki.
Siadam na moto i jadę, początkowo napięcia mogą być niezaciekawe ponieważ dopiero co uruchamialiśmy silnik i akumulator potrzebuje chwilowo większego prądu by uzupełnić swój wydatek przy rozruchu, ale po kilku kilometrach/minutach powinno się to wszystko ustabilizować.
Jeśli mogę to włączam miernik i go obserwuję:
napięcia z i bez świateł mijania lub drogowych - w zasadzie różnica nie powinna być większa niż jakieś 0,5 max 1V, jakby nie było to napięcie powinno oscylować w granicach 13,5-14,4V.
Włączamy dodatkowe oświetlenie (lightbar) i jeśli napięcie nie spada poniżej 13,5 V to jest w zasadzie OK, jeśli jest mniej to mamy niestety za mało prądu, i małego kłopota.
Dzięki za uwagę.
Adam
Chcę tu nawiązać do tematu lightbarów Markiza i mojego wskaźnika napięcia.
Po przestudiowaniu wielu stron tematycznych i tego co sam zdiagnozowałem mogę to napisać.
Wykorzystuję tu także wiedzę zawartą min. na forum Virago, Drag Stara i jeszcze kilku innych.
Przykładem niech będzie moja Yadzia virago 535.
Po zakupie i pierwszych jazdach okazało się, że mam spalony alternator i regulator napięcia a także prawie martwy akumulator. Spowodowane to było zamontowaniem w partyzancki sposób dodatkowego oświetlenia w postaci Lightbarów z wcinkami w istniejącą instalację elektryczną z żarówkami H3 55W (razem 110W). Jakimś cudem w ten sposób przejeździłem jeden sezon - zrobiłem tylko nową instalację do lightbarów i zamontowałem H3 LED, założyłem mniejsze żarówki tj do przodu H4 35/35W a do tyłu LEDy. Nowy akumulator i regulator też dostała. Napięcie ładowania miałem w granicach 12,8-13,3V czyli niewiele więcej niż sam akumulator (12,5V).
Po przewinięciu alternatora grubszym drutem więc i jego moc powinna być większa oraz naprawie (czyszczeniu) wszystkich połączeń elektrycznych/złączek napięcie ładowania było:
bez obciążenia 14,3 V
ze światłami 13,2-13,7V (nie korzystałem z Lightbarów)
W czasie hamowania lub na skrzyżowaniach spadało do 12,5-12,9V
Jak by nie patrzeć to za mało, co prawda nie zdarzyło mi się by akuś mi padł czy moto zdechło.
Rozwiązaniem okazał się kawałek przewodu o przekroju 2,5mm2 z bezpiecznikiem dołączony bezpośrednio do wyjścia (+) regulatora i do zacisku (+) akumulatora.
Obecnie mam tak (żarówki takie jakie mają być, żadnych LEDów):
wolne obroty bez świateł około 14,6-14,8V
jazda na światłach 14,3-14,5V + Lightbary (2x20W) 14,1-14,2V
na skrzyżowaniach - czyli dodatkowo hamulec + kierunki cirka 13,5-13,9V
nie spada poniżej 13,5V czyli w końcu jest tak jak być powinno.
Nasuwa się wniosek - połączenia w układzie ładowania i nie tylko powinny być przede wszystkim czyste i pewne no i w miarę możliwości nowe. Bardzo ważne są wszelkie połączenia tzw. masowe. Niektórzy wszystkie połączenia w kostkach/złączkach lutują na stałe wykluczając w ten sposób niepewność połączenia. Na drodze przewodów zdarzają się spadki napięć nawet do około 2 V. Czyli jak się da, lub się chce to można polutować złącza na stałe i to na pewno poprawi stan połączeń. Również wymiana przewodów na nowe o właściwym przekroju daje pozytywne wyniki - dotyczy to szczególnie maszyn powiedzmy pełnoletnich
Teraz wracam do sedna.
Nasze sprzęty tak często przez nas wycackane niestety nie posiadają zbyt dużych mocy alternatorów, począwszy od mojej Virago XV 535 około 210W, poprzez Drag Stara XVS 650 Kurczaka czy Vulcana 800 Brata, Virago Zibiego cirka 280 W i podobne. Cieszyć się może ten kto ma coś powyżej 300W. Dosyć łatwo to sprawdzić mając instrukcję serwisową, niestety nie wszystkie podają te parametry. Jeśli znajdziemy zapis np. 14V/15A przy 5000 obrotów to można się spodziewać maksymalnej mocy alternatora właśnie 210W (V*A=W), nominalnie będzie ciut mniej.
Fotka z serwisówki Virago xv500, choć z wykresu wynika że powinien mieć dużo więcej niż 20A przy 5000 obr/min.
Uploaded with ImageShack.us
Prawidłowe napięcie ładowania powinno się zawierać w granicach 13,5-14,4V niezależnie od obciążenia, oczywiście bez włączonych świateł napięcie może podchodzić do 14,5-15V, powyżej tego napięcia to już za dużo - może paść elektronika akuś i inne urządzenia.
No i teraz jeśli w czasie jazdy napięcie ładowania będzie w granicach 13-13,5V to mamy bardzo niewielki zapas energii - czyli dojedziemy do celu ale na lightbary to już raczej nie starczy.
Moto do normalnej pracy potrzebuje (około)
obwód zapłonu oraz doładowanie akumulatora - 50W
Oświetlenie - reflektor główny (długie) +pozycyjne+oświetlenie wskaźników - 75-80W
Okresowo kierunki + stop około - 85W
To razem mamy cirka 210-215 W i na tyle co najmniej musi być wydajny nasz alternator.
Lightbary to dodatkowo
2x55W = 110W lub 2x35W=70W lub mniej H3 LED 2x0,8W=1,6W
Ja zrobiłem sobie z żarówek H3 55W po zaadoptowaniu żaróweczek halogenowych do oświetlenia domowego zestawik o mocy 2x20W
Jeśli wiem, że mój altek ma np. 280W mocy to powinno styknąć mocy alternatora, jeśli ma więcej to nie muszę się właściwie obawiać niedoboru prądu. A jeśli mniej to warto rozważyć w ogóle zasadność montażu dodatkowego oświetlenia lub zastosować żarówki o mniejszym poborze prądu.
Mam jeszcze taką uwagę, co do praktycznego sposobu pomiaru napięcia ładowania. Potrzebny jest miernik napięcia stałego, który nie okłamuje za bardzo, podłączony jak najbliżej akumulatora - ja mam cyfrowy wskaźnik napięcia oraz gniazdo zapalniczki podłączone właśnie bezpośrednio do akusia w celu np. ładowania akumulatora lub zasilania nawigacji lub ładowarki komórki.
Siadam na moto i jadę, początkowo napięcia mogą być niezaciekawe ponieważ dopiero co uruchamialiśmy silnik i akumulator potrzebuje chwilowo większego prądu by uzupełnić swój wydatek przy rozruchu, ale po kilku kilometrach/minutach powinno się to wszystko ustabilizować.
Jeśli mogę to włączam miernik i go obserwuję:
napięcia z i bez świateł mijania lub drogowych - w zasadzie różnica nie powinna być większa niż jakieś 0,5 max 1V, jakby nie było to napięcie powinno oscylować w granicach 13,5-14,4V.
Włączamy dodatkowe oświetlenie (lightbar) i jeśli napięcie nie spada poniżej 13,5 V to jest w zasadzie OK, jeśli jest mniej to mamy niestety za mało prądu, i małego kłopota.
Dzięki za uwagę.
Adam
Ostatnia12 lata 7 miesiąc temu edycja: Adam P od.
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
- rollfast
- Wylogowany
- Senior forum
- Honda Shadow VT 700 C
Less
Więcej
- Posty: 1259
- Otrzymane podziękowania: 46
9 lata 6 miesiąc temu #8700
przez rollfast
Live To Ride
Replied by rollfast on topic Bilans energetyczny naszych motocykli
dziś mierzyłem u siebie...pomiaru dokonywałem miernikiem prądu stałego dotykając bezpośrednio do biegunów akumulatora...ładowanie oscylowało w granicach 15.4V-16.0V...i według tego co piszesz Adamie mam zjarany regulator,albo źle dokonałem pomiaru...
Live To Ride
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
- Adam P
- Autor
- Wylogowany
- Klubowicz
- Na razie rower :)
Less
Więcej
- Posty: 387
- Otrzymane podziękowania: 24
9 lata 6 miesiąc temu - 9 lata 6 miesiąc temu #8702
przez Adam P
Replied by Adam P on topic Bilans energetyczny naszych motocykli
Ciężko jest źle zmierzyć, według odczytu wypada na zjarany regulator na 100%. Wymień go jak najszybciej bo ci wszystko może popalić, nawet alternator!.
Niestety trafiła Cię jedna z głównych awarii viraszki, ale nie martw się to przerabiają wszyscy. Ten typ tak ma.
Niestety trafiła Cię jedna z głównych awarii viraszki, ale nie martw się to przerabiają wszyscy. Ten typ tak ma.
Ostatnia9 lata 6 miesiąc temu edycja: Adam P od.
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
- Matrix
- Wylogowany
- Klubowicz
- Honda Shadow VT 700 TWIN
9 lata 6 miesiąc temu #8704
przez Matrix
Matrix w Trasie
Blacklady
Usługi BHP dla Ciebie twojebhp@gmail.com
Replied by Matrix on topic Bilans energetyczny naszych motocykli
Potwierdzam, że to regulator nie jeździj z tym tylko wymień bo w przeciwnym wypadku wymienisz całą instalację
Matrix w Trasie
Blacklady
Usługi BHP dla Ciebie twojebhp@gmail.com
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
- zibistm
- Wylogowany
- Klubowicz
Less
Więcej
- Posty: 796
- Otrzymane podziękowania: 25
9 lata 6 miesiąc temu #8705
przez zibistm
Replied by zibistm on topic Bilans energetyczny naszych motocykli
Co to dla Rolla , instalacja? Od lokomotywy kable poprzekłada :laugh: :laugh: :laugh:
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
- rollfast
- Wylogowany
- Senior forum
- Honda Shadow VT 700 C
Less
Więcej
- Posty: 1259
- Otrzymane podziękowania: 46
9 lata 6 miesiąc temu #8706
przez rollfast
Live To Ride
Replied by rollfast on topic Bilans energetyczny naszych motocykli
dziś go zdemontuję...spiszę symbole i poszukam w necie nowego...szkoda aby moto stał i rdzewiał..
Live To Ride
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
Czas generowania strony: 0.245 s.