- Posty: 4162
- Otrzymane podziękowania: 111
porady dla kupujacego motocykl
- markiz
- Autor
- Wylogowany
- Klubowicz
Less
Więcej
13 lata 1 miesiąc temu #72
przez markiz
motocykle to nie wszystko-liczy się pasja
porady dla kupujacego motocykl was created by markiz
Oględziny zewnętrzne :
- ogólny wygląd motoru
- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny
- chromy - rysy, odpryski,
- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie
- sakwy - j/w
- oparcie - j/w
- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...
- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta
- główka ramy - luzy
- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie
- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach
- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki
- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku
- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki
- filtr powietrza - stan
- układ wydechowy - wizualnie stan, mocowanie, rdza, przepalenia, kolanko, końcówka rury (kolor, olej)
- akumulator - stan płynu, data produkcji
- świece - rodzaj świec, wygląd - warto poświęcić chwile i wykręcić - przy okazji idealnym było by sprawdzić ciśnienie na cylindrach
- linki - stan linek, czy chodzą płynnie bez zacięć (sprzęgło, gaz, inne)
- manetki i klamki - rysy, wygięcia
- mocowanie zegarów, stacyjka, migacze, lampa przód/tył , lusterka - rysy, pęknięcia inne uszkodzenia
- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie
- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie
- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe
- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania
- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny
Odpalamy silnik
- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana
- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy
- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki
- sprawdzamy jak bierze sprzęgło
- wkleszczanie jedynki i luzu
- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...
-Odpalamy zimny silnik, obserwujemy wydech, wydechy,- przez chwilę nic się z nich nie wydobywa,- po chwili zaczyna się wydobywać białawy dym, para wodna,
jak długo nie odpalany, albo niska temp. powietrza, mogą pojawić się krople wilgoci,
po osiągnięciu normalnej temp. pracy, jakieś 5-10 min, z wydechów przestaje się wydobywać cokolwiek,
jeżeli jest inaczej, to zalecam ostrożność, może brać olej,
jeżeli silnik jest OK, to nawet przy ujemnych temp. nie powinien dymić,
Jazda próbna
- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki
- zmiana biegów w górę i w dół , zero
- sprzęgło
- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki
- zakręty prawo/lewo
- hamulce
- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy
- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu
- praca silnika na wolnych obrotach
- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki
- kolor spalin, plucie oleju z wydechu
Dobrze zagrzać silnik !
Gasimy i ponownie odpalamy
- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu
- jeszcze raz szczelność układu wydechowego
Po zgaszeniu :
- macamy bębny - temperatura
- silnik - wycieki, inne nieszczelności
- kardan - j/w
- układ paliwowy - j/w
- układ hamulcowy - j/w
- widelec- wycieki
Dokumenty i inne
- kluczyki 2 kpl. oryginalne
- książka serwisowa - wpisy
- brief
- dowód rejestracyjny
- Karta pojazdu
- OC
- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony
Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość
zapytać sprzedawcę :
- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)
- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km
- jakie świece (data wymiany, km )
- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników
- akumulator
- jakie miał problemy z motorem itd...
Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...
- ogólny wygląd motoru
- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny
- chromy - rysy, odpryski,
- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie
- sakwy - j/w
- oparcie - j/w
- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...
- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta
- główka ramy - luzy
- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie
- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach
- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki
- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku
- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki
- filtr powietrza - stan
- układ wydechowy - wizualnie stan, mocowanie, rdza, przepalenia, kolanko, końcówka rury (kolor, olej)
- akumulator - stan płynu, data produkcji
- świece - rodzaj świec, wygląd - warto poświęcić chwile i wykręcić - przy okazji idealnym było by sprawdzić ciśnienie na cylindrach
- linki - stan linek, czy chodzą płynnie bez zacięć (sprzęgło, gaz, inne)
- manetki i klamki - rysy, wygięcia
- mocowanie zegarów, stacyjka, migacze, lampa przód/tył , lusterka - rysy, pęknięcia inne uszkodzenia
- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie
- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie
- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe
- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania
- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny
Odpalamy silnik
- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana
- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy
- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki
- sprawdzamy jak bierze sprzęgło
- wkleszczanie jedynki i luzu
- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...
-Odpalamy zimny silnik, obserwujemy wydech, wydechy,- przez chwilę nic się z nich nie wydobywa,- po chwili zaczyna się wydobywać białawy dym, para wodna,
jak długo nie odpalany, albo niska temp. powietrza, mogą pojawić się krople wilgoci,
po osiągnięciu normalnej temp. pracy, jakieś 5-10 min, z wydechów przestaje się wydobywać cokolwiek,
jeżeli jest inaczej, to zalecam ostrożność, może brać olej,
jeżeli silnik jest OK, to nawet przy ujemnych temp. nie powinien dymić,
Jazda próbna
- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki
- zmiana biegów w górę i w dół , zero
- sprzęgło
- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki
- zakręty prawo/lewo
- hamulce
- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy
- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu
- praca silnika na wolnych obrotach
- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki
- kolor spalin, plucie oleju z wydechu
Dobrze zagrzać silnik !
Gasimy i ponownie odpalamy
- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu
- jeszcze raz szczelność układu wydechowego
Po zgaszeniu :
- macamy bębny - temperatura
- silnik - wycieki, inne nieszczelności
- kardan - j/w
- układ paliwowy - j/w
- układ hamulcowy - j/w
- widelec- wycieki
Dokumenty i inne
- kluczyki 2 kpl. oryginalne
- książka serwisowa - wpisy
- brief
- dowód rejestracyjny
- Karta pojazdu
- OC
- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony
Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość
zapytać sprzedawcę :
- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)
- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km
- jakie świece (data wymiany, km )
- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników
- akumulator
- jakie miał problemy z motorem itd...
Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...
motocykle to nie wszystko-liczy się pasja
Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.
Czas generowania strony: 0.182 s.